Faktat.fi

Faktoja ja nippelitietoa!

Luonto hoitaa ja hoivaa – metsän terveysvaikutukset

Luonnossa liikkuminen ja metsässä samoilu voi tuoda useita suotuisia terveysvaikutuksia.

Aarnimetsä

Aarnimetsä.

  • 10 minuuttia metsässä: verenpaineesi alkaa laskemaan ja pulssisi tasoittumaan.
  • 20 minuuttia metsässä: tunnet kuinka mielialasi kohoaa.
  • 1 tunti metsässä: tarkkaavaisuutesi paranee.
  • 2 tuntia metsässä: elimistösi puolustuskyky paranee.
  • Retki metsään myös rauhoittaa, rentouttaa, vähentää stressihormonin eritystä ja parantaa keskittymiskykyä.
  • 60% ympäristöstäsi pitäisi olla metsää, jotta voisit hyvin.
  • 300 metriä on pisin kävelymatka, joka hyvässä asuinympäristössä on lähimpään metsään tai puistoon.
  • 4% suomalaisista määrittelee itsensä kaupunki-ihmisiksi.
  • Metsän myönteiset terveysvaikutukset alkavat näkymään kaupunki-ihmisessä kun metsässä vietetään vähintään 5 tuntia kuukaudessa.
  • Yhtenäisen, pääasiassa luonnon ääniä sisältävän luonnonmetsän terveysvaikutukset ovat parempia kuin rakennetun viheralueen tai puiston.
  • Metsäreissun hoitava vaikutus vähenee jos retkestä tulee väkisin suorittamista rennon samoilun sijaan.
  • Mitä useammin metsässä käyt ja mitä pitempään siellä viihdyt, sitä paremmin voit!

Lähteet: Forest & medicine -tutkimus ja Metsäntutkimuslaitos.

faktat.fi © 2012-2015