Faktat.fi

Faktoja ja nippelitietoa!

10 faktaa talviautoilusta

  1. Vain talvirenkaat lisäävät pitoa talvisella tienpinnalla. Nykyisissä talvirenkaissa on yleisesti matalampi vierintävastus kuin kesärenkaissa, mikä on saatu uritetuista pintakuvioinneista ja erilaisesta kulutuspintasekoituksesta sekä runkorakenteesta. Talvella ilmanpainetta ei pitäisi tarkistaa lämpimässä hallissa, sillä paine voi jäädä liian alhaiseksi, koska pakkasella renkaat vaativat enemmän ilmaa. Ilmaa tulisi pakkasella lisätä 0,1 baria jokaista kymmentä astetta kohden. Nastarenkaita Suomenna saa käyttää 1.11.-31.3. välisenä aikana tai toista pääsiäispäivää seuraavaan maanantaihin. Jos sää niin vaatii, voi nastarenkaita käyttää myös muina aikoina.
  2. Talvella autoilu vaatii ennakointia ja aikaa.  Maantienopeuksilla jo viiden prosentin nopeuden kasvu aiheuttaa henkilövahinko-onnettomuuksien kasvun jopa kymmenellä prosentilla ja kuolemaan johtavien jopa 20 prosentilla.
  3. Puhdas sisäikkunan pinta huuruuntuu vähemmän kuin likainen.  Tuulilasi voi jäätyä ulkopuolelta jos se on kylmempi kuin ympäröivän ilman kastepiste. Tuulilasi voi jäätyä jos keli on ollut kylmä ja päälle tulee nopeasti lämmin ja kostea rintama. Tuulilasi voi myös jäätyä, koska auto ei ole ehtinyt lämmetä yhtä nopeasti kuin ilma.

    BMW talvella

    BMW talvella

  4. Esilämmitetty auto kuluttaa vähemmän polttoainetta ensimmäisten kilometrien aikana kuin kylmänä käynnistetty. Lämmitystä kannattaa käyttää kun lämpötila on alle neljä astetta.
  5. Moottoriöljy on hyvä tarkistaa kuukauden välein ja lisätä tarvittaessa. Talviluokitetun öljyn tarkoitus on varmistaa sopiva viskositeetti alhaisissa käynnistyslämpötiloissa. Talvella on myös tärkeää tarkistaa kaikkien auton nesteiden tasot ja pakkasenkestävyys.
  6. Akun varaustila laskee pakkasella. Jos auto käynnistettän ilman esilämmitystä, tunninkaan ajo ei kovalla pakkasella välttämättä riitä lataamaan akkua siihen tilaan missä se oli käynnistettäessä ja hiljalleen akku tyhjenee kokonaan. Uusien autojen herkät elektooniset järjestelmät saattavat saada vikakoodeja akun tyhjentymisen takia. Käynnistyskaapeleiden käyttö saattaa aiheuttaa ongelmia antavalle autolle, vaikka kaapelit olisi oikein kytketty.
  7. Nelivedon pääasiallinen tehtävä on pidon parantaminen liukkaalla alustalla. Esimerkiksi BMW:n xDrive:ssa neliveto on jatkuva ja lähtökohtaisesti voimaa jaetaan suhteessa 60:40 taka-akselin hyväksi, mutta tarvittaessa järjestelmä keskittää voiman vaikka yhdelle renkaalle hetkellisesti. Dynaaminen ajonvakauden järjestelmä (DSC) tunnistaa, jos pyörät pyrivät tyhjää ja ohjaa suurimman vetävän voiman niille pyörille joilla on paras pito. Tämä auttaa säilyttämään pidon vaihtelevissa olosuhteissa.
  8. Talviaikaan on pimeää ja näkyvyydestä on huolehdittava kaikin puolin. Ajovalot ja pyyhkijät voi helposti tilata vaikka internetin varaosaliikkeistä kuten www.autonvaraosat24.fi.
  9. Jääpinnan ja lumen sulattamiseen käytetty natriumkloridi ruostuttaa maalipintaa. Korroosiovauriota esiintyy myös ajoneuvojen eri osissa kuten kori- ja alustarakenteissa, pakoputkistoissa, sähkölaitteissa sekä jäähdytysjärjestelmissä. Vilkkaammin liikennöidyillä teillä suolausta käytetään kun ilman lämpötila on 0- -6 Celsiusastetta. Natriumkloridia käytetään Suomessa liukkaudentorjuntaan suolaliuoksella kasteltuna, rakeisena tai pelkkänä liuoksena.
  10. Talvikeleillä autojen hallintaa voidaan lisätä lukkiutumattomalla jarrujärjestelmällä (ABS), luistonestojärjestelmällä (ACS,  ASR, TC, TCS) ja ajonvakautusjärjestelmällä (ESC). Ajonvakautusjärjestelmää pidetään tutkimusten valossa toiseksi tärkeämpänä turvavarusteena ja se on ollut pakollinen varuste Euroopassa myytävissä uusissa automalleissa vuodesta 2012 lähtien.
faktat.fi © 2012-2015